Leads är det du vill få ut av din digitala marknadsföring. Alltså potentiella kunder som är intresserade av ditt företag och dina tjänster eller produkter. Att få många leads kan kännas svårt, men det behöver det inte vara om du använder dig av inbound marketing. I den här artikeln kommer vi ta upp hur du på bästa sätt får leads genom olika former av inbound marketing.
Vad inbound marketing egentligen innebär
Inbound marketng handlar om att låta kunden komma till dig, istället för att du som företagare ger reklam direkt riktat mot olika personer. Du vill alltså se till att ditt företag och det du erbjuder väcker intresse. Därför behöver du göra marknadsföring som drar uppmärksamhet till ditt företag. Eftersom allt handlar om att locka rätt personer till din verksamhet behöver du lägga mycket fokus på hur du presenterar ditt företag. Hur ditt image är utåt. Hur ditt företags rykte är. Allt det här påverkar i fall en person blir intresserad eller inte.
Olika former av inbound marketing
Inbound marketing kan exempelvis vara att investera i ordentlig sökmotoroptimering för din hemsida, skapa användbart och hjälpsamt innehåll, vara aktiv på sociala medier som din målgrupp använder, bygga en användarvänlig och snygg hemsida, göra det lätt för folk att prenumerera på ditt nyhetsbrev och mycket mer. Med inbound marketing vill du vara synlig på många olika ställen så att ditt företag blir ett så kallat “känt ansikte”.
Möjlighet att prenumerera på nyhetsbrev
Om du tänker använda dig av nyhetsbrev och automatiska utskick som en del av din marknadsföring för att få leads, är det bra att ha rätt verktyg till hands. Paloma är ett sådant verktyg. Det är en digital plattform som har ett flertal olika typer av funktioner som förneklar e-postmarknadsföring och gör det enklare att designa, planera, organisera, skicka ut, följa GDPR och få struktur på marknadsföringen.